På STEP 10 har vi fokus på de elever, der er testet ordblinde.
Elever med dysleksi (ordblindhed) har to muligheder:
Eleven vælger selv enten mulighed 1 eller 2. Valget træffes til indskrivningssamtalen.
Målet er at give unge mennesker med læse- og stavevanskeligheder et skoleophold, hvor de sammen med ligestillede kammerater får styrket selvtilliden og selvværdet. Det, at dysleksiklassens elever har specifikke læse- og skrivevanskeligheder, skal ikke begrænse deres muligheder for læring og fremtidige uddannelsesvalg.
Vi tilstræber et stort udbud af LST (læse- og skriveteknologi), der kan bruges i alle fag, så eleverne fagligt og menneskeligt bliver rustet til at komme videre i et ungdomsuddannelsesforløb.
Vi har erfaring med, at denne elevgruppe kan være ramt på selvtilliden, hvorfor klassen løbende arbejder med elevernes egen selvforståelse og deres mestringsstrategier.
Undervisningen følger folkeskoleloven, og de mål, som undervisningsministeriet har sat for 10. klasse er gældende for STEP 10´s dysleksiklasse. For at nå dette mål, er der i den daglige undervisning følgende indsatser: