Gå til hovedindhold
Elever sidder i gruppearbejde

Step10-fag

Smagsprøver på din fremtidige ungdomsuddannelse!

Vælger du at gå på STEP10 tilbyder vi en række valgfag, hvor vi har noget til enhver smag! Onsdage i ugerne 35-37, 43-45 og 1-3 er der STEP10-fag på skemaet. I løbet af skoleåret kan du nå at prøve 3 forskellige STEP10-fag.

3 hurtige om faget

  • Kan du løse en stillet opgave i samarbejde med klassekammerater og en lokal virksomhed/institution?
    I samarbejde med en lokal skole/børnehave skal vi udvikle fremtidens aktivitetshus. Opgaven stilles af institutionen.
  • Kan du bruge hænderne – og arbejde med træ og maling?
    Vi skal stifte bekendtskab med tømrer- og malerfagets materialer og værktøjer når vi udvikler og bygger fremtidens aktivitetshus.
  • Kan du designe og udvikle produkter til de næste generationer?
    Sammen med en lokal skole eller daginstitution skal vi udvikle et aktivitetshus som kan udfordrer børnenes motorik og leg.

Samarbejde med virksomheder
Nr. Boulevardskolen og Børnehaven Ellehøj

Mål med faget:

  • at eleverne stifter bekendtskab med håndsværkfaget
  • at eleverne på begynderniveau får forståelse for byggeprocessor og de hyppigste forekommende byggematerialer
  • at eleverne udfordres på deres kreativitet og innovation

3 hurtige om faget

  • Kender du din blodtype?
  • Bliver du smittet?
  • Har du set dit DNA?

Ved du godt, at det var danskeren Wilhelm Johannsen, der i 1909 definerede ordet ”gen”? Ved du, at inden man fandt ud af, at hjertet pumpede blod rundt, troede man, at sjælen boede i hjertet? Ved du, at bjørnedyr kan overleve at blive frosset ned? Vi vil i dette valgfag kigge på nogle af de største opdagelser indenfor biologien. Vi vil lave mange forsøg, som viser dagens tema. Vi vil de tre gange arbejde med:

Opdagelsen af blodkredsløbet
Opdagelsen af, at hjertet banker blod rundt i hele organismen (i 1628). Indtil da, troede man, at sjælen sad i hjertet. Vi vil i disse timer arbejde med:

  • Hvad er blodkredsløbet, hvordan virker det
  • Dissekere et dyr og dets hjerte
  • Blodtyper, hvad er det. Vi analyserer, hvilken blodtype du har
  • Hjertespil ”the blodtyping game”

Mikrobiologi
Opdagelsen af, at mikroorganismer spiller en stor rolle i forhold til eksempelvis sygdom, økologi og fødevareproduktion (ca. 1600-1900). Vi vil i timerne arbejde med:

  • Se bakterier i mikroskop
  • Se de bakterier der er på din mobil
  • Smitte forsøg. Bliver du smittet i forsøget?
  • Vi finder bjørnedyr
  • Gode bakterier. Vi skal lave boller.

DNA
Historien (1953). Hvad er et gen, hvor forskellige er vi. Vi vil i timerne arbejde med:

  • Har du nogen sinde set dit eget DNA?
  • Kan du rulle tungen? Vi vil lave forsøg, der viser hvor ens eller forskellige vi er
  • Kan du opklare, hvilken mand der er far til barnet?
  • Afslutning og opsamling

Mål med faget:

  • at give et indblik i spændende opdagelser inden for Biologi og Bioteknologi og hvordan det påvirker os.

3 hurtige til faget

  • Hvordan man får en god idé og gør en god idé til en forretning
  • Hvordan man opstiller et budget
  • Hvordan man præsenterer idéen for andre

Mål med faget:

  • at lave en fremragende pitch – forløbet afsluttes som løvens hule, hvor du skal præsentere din forretningsidé for dommere.

3 hurtige til faget

  • mekanik
  • el i biler
  • hvad laver en mekaniker?

Mål med faget:

  • hvad laver en personvognsmekaniker og hvorfor er uddannelsen så god

3 hurtige om faget

  • Vi skal undersøge mange forskellige investeringsmuligheder: Aktier, obligationer, kryptovaluta, guld, biler, vin mm.
  • Der vil i hele forløbet være mest fokus på aktier, hvor vi skal have styr på en del begreber indenfor aktieinvestering og have styr på, hvordan man investerer sikkert i aktier.
  • Vi skal også undersøge, hvordan man skaffer penge til at finansiere drømmehuset, drømmebilen eller drømmeferien.

Mål med faget:

  • At opnå forståelse for, hvad aktier og aktiemarkedet er og opnå kendskab til mange af de alternative investeringsmuligheder, der findes samt kendskab til den risiko, der er ved forskellige investeringer.

3 hurtige om faget

Du kommer på en sproglig rejse rundt i Tyskland, Frankrig og Spanien.

  • Der arbejdes med de tre landes sprog i hele forløbet
  • Du bliver klogere på hvad man kan med sprog generelt
  • Du bliver klogere på, hvordan vi leger og lærer med sprog på gymnasiet

Mål med faget:

  • at kunne udtrykke sig med de mest almindelige ord og vendinger på spansk, tysk og fransk. At blive klog på sprogenes kultur og levevis.

3 hurtige om faget

  • Master Chef – Cook a long Fremstil en ret med fart og tempo. Kokken viser elever teknikker og eleverne gentager teknikken – man efterligner chefkokken. Der vil blive kåret en ”dagens masterchef”
  • Den store bagedyst – lav din egen lagkage. Bag egne bunde, lav lækker frugtkompot, egen fromage. Og kreativ marcipan pynt. Dagens flotteste kage vinder mesterbager forklædet
  • Min egen grillpølse – med bål og brand og røg i grillen, lærer du at fremstille og krydder din egne pølse. Dagen afsluttes med grillning af dine egne pølser. Der laves en afstemning af dagens bedste og mest velsmagende pølse.

Samarbejde med en virksomhed

  • Du vil møde en ung lærling fra den pågældende uddannelse der vil fortælle dig om dagligdagen som lærling. De fortæller lidt om de mange forskellige typer af opgaver de har, hvor meget man får i løn
  • Introducere dig til nogle faglige teknikker og metoder der giver dig et kæmpe forspring næste gang du skal lave en scoremiddag

Mål med faget:

  • at give en begyndende indsigt i teknikker og metoder til fremstilling af god mad
  • at introducere dig til de mange forskellige fagligheder der findes i fødevareuddannelserne

3 hurtige omfaget

  • Forstå mulighederne med 3D print & CNC-maskiner
  • Lær at lave en sandform til metalstøbning af produkt
  • Besøg hos en moderne støberivirksomhed

Samarbejde med en virksomhed

  • Vi besøger en moderne støberivirksomhed

Mål med faget:

  • Du lærer at betjente en 3D printer og selvfølgelig får printet din egen plast model og hvis der er tid tænder vi en CNC-maskine. Du prøver at lave en sandform, som skal bruges til at støbe en metalgenstand efter eget ønske.

3 hurtige om faget

  • I skal være kreative og opfinde et nyt produkt
  • I skal designe logo og emballage for jeres nye produkt
  • I skal lave reklamer og udstille jeres produkt på en massestand

I grupper skal I opstarte en virksomhed, som skal opfinde en ny variant indenfor: Chips, slik, chokoladebar eller sodavand. Den kreative proces går med, at I skal give jeres produkt et navn, designe et logo og lave emballage. Til sidst skal produktet markedsføres, og I skal lave reklamer til ophæng, til sociale medier, og I skal lave en reklamevideo.

Til sidst slutter vi af med at lave messestande, hvor I udstiller jeres produkt, og der kåres en vinder for bedste, flotteste og mest kreative produkt.

Samarbejde med en virksomhed

Vi skal på en inspirationstur i en dagligvarebutik

Mål med faget:

  • at du bliver introduceret til emner du vil møde på Business
  • at du lærer nye begreber indenfor salg og handel
  • at du kan arbejde og tænke kreativt
  • at kunne samarbejde om et projekt
  • at du lærer at lave den rigtige markedsføring til de rigtige kunder

3 hurtige om faget

Bliv klog på vores sanser
Vi bruger vores sanser hele tiden. Vi vil med de naturvidenskabelig fag biologi, fysik og naturgeografi bl.a. undersøge følgende:

  • Hvordan fungerer et øje?
  • Kan man snyde smagssansen?
  • Hvorfor føles det koldere, når det blæser?
  • Find ud af, om du er en supersmager
  • Hvad har en indbrudsalarm og en brandalarm til fælles med kroppens sanser?

Mål med faget:

  • at forstå og få forklaring på naturvidenskabelige fænomener i vores hverdag

3 hurtige om faget

Her skal du have spændt skoene godt på og medbringe det gode humør.

Der er garanti for sved på panden og smil på læben.

  • Boldspil
  • Mountainbike
  • Crosstraining
  • Fitness

Mål med faget:

  • at opnå fysisk aktivitet gennem leg, boldspil og alternative idrætsgrene

3 hurtige om faget

  • Ved at se tilbage i tiden finder vi ud af, hvordan universet har udviklet sig
  • Er der liv andre steder i universet, hvordan og hvor finder vi egnede exoplaneter
  • Alt hvad vi om stjerners liv og død, kommer af at studere deres lys

I dette fag kommer du til at arbejde med;

  • Solsystemet og måske finde svar på hvorfor der absurd varmt på Venus , hvorfor vandet forsvandt på Mars og hvad vi ved om tidligere kendte sammenstød med asteroider/ meteorer i Jordens historie.
  • Stjerners indre og hvorfor vi ikke leder efter liv på planeter omkring store stjerner
  • Hvordan universet har udviklet sig og dets videre skæbne, og hvad enden har med mørk energi at gøre.

Du kommer til at høre om aktuelle satellit-og teleskopmissioner i rummet, se videoklip med aktuelle forskere, udføre mindre praktiske forsøg, høre om den aktuelle nattehimmel og om hvordan du selv kan studere den.

Mål med faget:

  • du vil få et indblik i hvordan verden er opbygget i en større målestok og hvordan vi har opnået denne viden