Torsdag var der finaledag på Nupark for projekt Boomerang.
Hele skoleåret har elever fra 2. årgang på HTX, Teknisk Gymnasium Holstebro, og 3. årgang på HHX, Handelsgymnasiet Holstebro, samarbejdet med fem lokale virksomheder om udvikling og markedsføring af et produkt ud fra en problemstilling fra virksomhederne.
Auditoriet var fyldt til sidste plads, dommerpanelet var linet op med direktør for Nupark, Allan Hedegaard, 1. viceborgmester, Torben Gudiksen, fra Holstebro, vicerektor for HTX Holstebro, Paw Hedegaard Jensen, og en repræsentant for de fem deltagende virksomheder:
De tre store gavechecks var klar. 1. plads 10.000 sponsoreret af Actona Company A/S og Nupark. 2. pladsen 10.000 sponsoreret af Kaj Bech A/S og Nupark. 3. pladsen 4.000 sponsoreret af Officefit og Nupark.
Der har været stor interesse for projektet der er unik på den måde, at de to gymnasiers kompetencer har skullet arbejde sammen mod et fælles mål. Præcis som eleverne skal, når de som færdiguddannede skal kunne samarbejde i virksomheder.
Derfor var der også til finaledagen to repræsentanter fra Århus Universitet, som aftager mange af de studenter vi på UCH udklækker hvert år. Region Midt har støttet projektet og var også med til finalen og der var en repræsentant fra VIA som også arbejder med den pædagogiske udvikling af entreprenørskabsundervisningen på de to gymnasier.
Alle elever der har været med i projektet var med på finaledagen og de 5 grupper der var sluppet igennem nåleøjet til finalen, sad spændt og ventede på at skulle pitche for dommerne.
Både Torben Gudiksen, Allan Hedegaard og direktør for UCH Ann Østergaard havde noget på hjerte til eleverne. Fælles var budskabet om at fremtidens arbejdskraft skal kunne samarbejde. I har opdaget, at I er forskellige fra de to gymnasier – I har hver jeres fokus. HTX på teknologi, produkt og udvikling og HHX på design, økonomi og markedsføring. I har udfordret hinanden undervejs. Det er nemt at sidde i sin egen boble, men det er sundt at blive forstyrret.
Når I på HHX og HTX arbejder sammen skabes der både en teknisk og kommerciel løsning – det er kompetencer som fremtidens arbejdskraft har brug for. Vi har brug for kreative unge der kan samarbejde – ikke mindst når klima og bæredygtighed er kommet højt på dagsordenen. Torben Gudiksen sluttede af med at sige: ”Tak fordi I unge er med til at sætte det på dagsordenen – vi politikere lytter til jer”.
Og så skulle der pitches.
De 5 gruppers produkter var:
Alle grupper havde fremstillet et produkt, en videopræsentation og en økonomisk beregning. De pitchede med stor energi og entusiasme deres produkter og det var en virkelig svær opgave for dommerne at finde frem til de tre vindende grupper. De var nødt til at bede om ekstra tid inden de kunne præsentere de tre vindende hold
Fra venstre: product manager Heidi Hausted Fredberg, B&O, Gustav Langmaack – HTX, Charlotte Hvam Mathiasen – HHX, Simon Stjernholm – HTX, Sandie Vendelbo Brandi Nielsen – HHX, Andreas Thue Elbæk - HTX, Lærke Damgaard – HHX, CEO Torben Villadsen, Actona Company A/S og System Integration Consultant Morten Hemmingsen, B&O.
1. pladsens vindergruppe bestod af 3 piger fra HHX og 3 drenge fra HTX. De var utrolig stolte. De 3 piger fra HHX pointerede at det havde været en mega fed oplevelse at prøve at omsætte deres undervisning til noget helt konkret og finde ud af, hvordan det vil være at være en del af erhvervslivet. Det har givet oplevelser og erfaring.
Drengene fra HTX havde i udviklingsprocessen haft et stort samarbejde med B&O, som altid var klar til at give dem sparring undervejs, og samarbejdet med HHX-pigerne havde været rigtig godt – ikke kun på den kommercielle del, men de havde også gode input til designet.
Den store pengepræmie var de alle seks enige om skulle bruges på husleje eller opsparing og ”æren over at vinde – den har vi indeni og det er super fedt at have med på vores CV”.
Frederik Frandsen – HHX, Peter Lindholt Nielsen – HHX, Kaj Jensen – HHX, Sofie Steffensen – HTX, Amalie Pedersen – HTX, CEO Actona Torben Villadsen.
Oliver Bach-Andersen – HHX, Thomas Sundgrav Gade - HHX, Emma Laumann – HTX, Celina Byskov Bertelsen – HTX, Line Christensen – HTX og marketingkoordinator Trine Andersen, Officefit